dimarts, 2 de desembre del 2008

The VAT rate story

No us deixeu enganyar pel títol d'aquest article. Encara no m'he passat a l'anglès, malgrat que el parlo i l'escric habitualment a la feina. Tampoc he escrit el títol en la llengua universal per esnobisme, sinó perquè la història que us vull explicar té el seu origen al Regne Unit.

El Govern Britànic, amb Gordon Brown al capdavant, va proposar fa dues setmanes abaixar el percentatge de l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA en català, VAT en anglès) del 17.5% al 15% amb l'objectiu de reactivar el consum i evitar que l'economia del Regne Unit creixi negativament l'any que ve. Dit i fet, després d'algun estira i arronsa amb altres líders europeus, dimarts passat es va aprovar l'entrada en vigor del nou percentatge, a partir de l'1 de Desembre de 2008 i fins l'1 de Gener del 2010, quan es revertirà al valor anterior al canvi.

No soc un expert en fiscalitat ni en legislació europees, però m'ha sorprès la rapidesa amb que s'ha dut a terme el canvi, tenint en compte l'impacte de la mesura en qualsevol activitat comercial. No només m'ha sorprès sinó que m'ha obligat a treballar 10 hores diàries des de dimecres passat. M'explicaré: treballo en una empresa de comerç electrònic, que té botigues a internet per clients europeus i americans, de roba, sabates, joguines, ordinadors, cosmètics i fins i tot robots netejadors. Concretament, 5 dels nostres clients tenen botigues virtuals
al Regne Unit gestionades per la nostra empresa, que evidentment estan afectades pel canvi del percentatge de l'IVA.

Fa exactament una setmana em van comunicar que havia de portar el projecte del canvi d'IVA i que el dia 1 de Desembre totes les nostres botigues
al Regne Unit havien d'aplicar el nou percentatge, del 15%. Això ens donava un marge de 3 dies laborables per aplicar un canvi, que, degut a la complexitat del nostre sistema i la quantitat d'interfícies existents amb altres sistemes, no era només canviar un valor en una fòrmula, sinó moltes coses més.

Per exemple, calia recalcular tots els preus i els costos d'enviament de les comandes, tenint en compte que la majoria de clients no volien reflectir la baixada de l'IVA al preu final, sinó que ens van demanar mantenir els preus IVA inclòs, apujant per tant el preu sense IVA, per tal de mantenir preus "agradables a la vista", del tipus 9.99, etc. I la cosa no s'acabava aquí. Com que quan hom compra per internet, la comanda es rep uns dies després de fer la compra, podia passar que un client fes una comanda amb el tipus antic, però rebés la factura un cop l'IVA ja s'havia canviat. Calia doncs revisar aquestes comandes i informar degudament als clients.

En definitiva, que em va (millor dit: ens va) caure un bon "marrón". Afortunadament vaig treballar amb 3 grans professionals (Lourdes, Natxo i Miquel) que van pencar de valent, per tal que no quedés res penjat. També em vaig haver de "discutir" amb algún anglès despistat, que no sabia gaire de què anava el tema, però al final ens n'hem sortit prou bé i el nou IVA ja és una realitat a les nostres botigues.

So, please, stop reading and start buying!
:-)

1 comentari:

Mike ha dit...

Doncs si, la veritat es que va ser una setmana de bojos... sort que ja estavem preparats d'una experiencia anterior similar (pero no igual!!! quan fa dos anys vam haver de canviar l'IVA d'Alemania), una molt bona planificacio, una molt bona gestio del projecte i una encara millor execucio... com sempre, no es pot dir el mateix de la resta d'implicats (clients, account managers, partners, ...).
Ja per acabar, m'agradaria dir que em sembla brutal com ni els mateixos anglesos sapiguessin com actuar davant d'aquest imminent canvi a efectes legals i de finances... sort que tenim al Ramon que els perseguia dia i nit ;-)
M'agradaria felicitar a la resta del equip Lourdes, Natxo i Ramon... els que estan alli quan hi ha problemes o merders... vaja, els de sempre!!!

Miquel.